HSV De Ruisvoorn Helden.

Hoe is de vereniging tot stand gekomen?

Al enkele jaren viste een aantal visvrienden met elkaar in verschillende wateren binnen de toenmalige gemeente Helden-Panningen. Zo viste ze in het water van de gebroeders Nijssen, bij de waterleiding in Helden, de Noordervaart en de Maas.

Regelmatig werd de wens uitgesproken om in de gemeente Helden-Panningen een visvijver te realiseren van tenminste 1 hectare maar nog groter was beter. Uiteindelijk werd besloten om met de gemeente te gaan praten.
Er werd een plan van aanpak gemaakt zo zou men moeten weten waar een goed viswater aan moest voldoen. Goed beslagen te ijs komen was het devies. Natuurlijk moest er ook een bestuur worden samengesteld en gezorgd worden voor een onderkomen.

Uiteindelijk werd er dan toch besloten voor oprichting van de visclubvisclub. Op 24-11-1975 was er een bijeenkomst voor geïnteresseerden in de hengelsport. Deze echte eerste bijeenkomst werd gehouden bij café van Soest te Helden en er waren meteen een kleine 30 personen aanwezig met natuurlijk allemaal een eigen mening.
Er werd meteen een naam gekozen. De naam zou worden H.S.V. De Ruisvoorn Helden. Als eerste doel had men gekozen de realisatie van een eigen viswater. Als bestuursleden werden gekozen; F Reijnen, H. Steutel, G.Cox, H. Verheijen, J. Duijf en P. de Rijck. De oprichting was op 24-11-1975 een feit.
Op 4 december 1975 was er een eerste onderhoud met de gemeente Helden-Panningen in het gemeente Huis van Helden-Panningen. Er werd al direct te kennen gegeven dat dit een moeilijke zaak zou worden. De gemeente Helden-Panningen zou in eerste instantie onze vereniging bij de aankoop van grond en de aanleg van de vijver financieel steunen. Wel werd ons direct te kennen gegeven contact op te nemen met een visserijkundig ambtenaar om een plan van aanpak op te stellen. Met dit plan kon de vereniging terug komen bij de gemeente.

In maart 1984 was het na veel gesprekken en plannen maken dan eindelijk zo ver en kon begonnen worden met de aanleg van visvijver De Breeërpeel. Dit was mede te danken aan de inzet van het oud gemeenteraadslid uit Helden.

In november 1984 werd ook onder grote belangstelling de eerste pootvis uitgezet in de inmiddels gereed gekomen Breeërpeel. Tijdens een visserijkundig onderzoek 13 jaar later kwam naar voren dat er zich al een goede visstand op de vijver ontwikkeld had, maar dat de inrichting van de visvijver een aantal knelpunten bevatte.
De visplaatsen brokkelden af waardoor er gevaarlijke situaties ontstonden voor de sportvisser.

Het hele kale terrein moest ook nog eens aangeplant worden door de gemeente in samenwerking met de leden van de visclub. Vele vrije uren gingen op aan het klussen van de visvijver. Bomen en struiken moesten de grond in.
Het waterpeil zeer afhankelijk van de neerslag en de stand van het grondwater. In die tijd was er alleen maar voeding van het grondwater en of het regenwater. Het waterpeil schommelde wel een meter met de zomer en winterstand.

Omdat dit geen ideale situatie was is in januari 1999 via dikke pvc pijpen een verbinding gemaakt met De Kwistbeek. Dit is toen gebeurd met instemming en medewerking van het Waterschap Peel en Maasvallei en de agrariërs die de grond hiervoor beschikbaar stelde en de visclub een warm hart toedroegen. Tevens is er met toestemming, een overloop aan de achterzijde van de visvijver aangelegd naar een naburige sloot via twee pvc pijpen door deze overloop is het waterpeil in de visvijver op peil te houden.
In het kader van de SSB regeling werd tot driemaal toe een beroep gedaan bij de financiering van de diverse projecten. Die hielden onder andere in; herinrichting van de oevers, aanleg van een toevoerleiding voor gebiedseigen water om de grote peilschommelingen tegen te gaan en de bouw van een invalidensteiger met aangepast invalidetoilet. Daarnaast hebben we door een beroep te doen op de CERES regeling de bouw van een nieuw clublokaal kunnen realiseren. Dit was uiteraard niet mogelijk geweest zonder de vrijwillige en enthousiaste inzet van de leden. Onlangs hebben we nog een mooie opslagloods kunnen bouwen.

Nog steeds draait de vereniging volledig op vrijwilligers. Zonder deze vrijwilligers zou de vereniging waarschijnlijk geen bestaansrecht hebben. Hopelijk kan en wil de jeugd van vandaag dit werk voortzetten en er op die manier voor zorgen dat we nog lang als vereniging mogen bestaan.